USTEC·STEs (IAC) dóna suport a la consulta del nou 9N

No és la consulta que haguéssim volgut. Consultar la ciutadania és una demostració més de normalitat democràtica i una obligació dels governs a l’hora de prendre decisions transcendentals. Al Quebec o Escòcia s’ha demostrat que els referèndums d’autodeterminació són internacionalment acceptats amb normalitat. L’actitud d’enrocament del govern espanyol i la manca de valor i
determinació del govern català ens ha portat, però, a aquest nou escenari.

Tot i no ser la consulta que voldríem, USTEC·STEs veu en aquest procés participatiu una possibilitat perquè el poble català pugui expressar la seva voluntat. És per això que donem el nostre suport a aquesta consulta i convidem el professorat de Catalunya a participar a fi que pugui expressar la seva opinió sobre una qüestió tan essencial. Considerem el 9N com una mobilització, un altre cop massiva, on el poble català pugui refermar la seva decisió d’actuar com a subjecte sobirà i impedir que altres
decideixin per nosaltres.

Creiem que el govern hauria d’assumir plenament la seva responsabilitat. A tal efecte, exigim que doti de cobertura legal els centres i el funcionariat que voluntàriament hi vulgui participar, tot publicant instruccions clares al respecte.

Amb tot, USTEC·STEs encoratja la ciutadania a participar al nou 9N, i el funcionariat que així ho desitgi a presentar-se voluntari. L’èxit de participació d’aquesta consulta donarà empenta i força perquè finalment puguem decidir lliurement la forma d’organització política i social de Catalunya.

Aquesta experiència ens ha de servir per acostumar-nos a l’exercici d’una democràcia directa, on sigui la ciutadania qui decideixi sobre els aspectes essencials, socials, polítics i econòmics del país.

USTEC·STEs mantindrà alhora viu el debat sobre del sistema educatiu que volem per a Catalunya i per això ha impulsat, de manera conjunta amb altres organitzacions i moviments socials, la ILP d’educació que tot just acaba de començar a recollir signatures i que compta ja amb més de dos-cents fedataris.

DECLARACIÓ EN DEFENSA DEL DRET DE CATALUNYA A DECIDIR SOBRE EL SEU FUTUR NACIONAL

Després de l’encontre sindical celebrat avui a Barcelona, i on hem pogut analitzar la situació política i social de Catalunya, els sindicats sotasignants manifesten que:

1. Catalunya és una nació i que el poble català és el subjecte històric i polític, en el qual resideix la plena sobirania i on recau el dret a decidir i, per tant, pot dotar-se de les formes d’organització democràtiques, polítiques i socials que lliurement vulgui escollir.
  2. La celebració d’un referèndum on el poble català pugui decidir el seu futur polític, és un dret i una exigència democràtica i, per tant, els signants donem suport de forma clara i sense fissures a la consulta que es vol celebrar el dia 9 de novembre perquè el poble de Catalunya pugui decidir el seu futur i constituir un estat independent, si aquesta és la seva voluntat.
  3. Exigim al govern i a les institucions espanyoles que respectin la voluntat del poble català perquè aquest 9N pugui votar i decidir així el seu futur polític. En cas que la consulta sigui prohibida, i si el poble català decideix utilitzar la desobediència civil com a garantia perquè aquesta pugui celebrar-se, ens comprometem a restar al seu costat per fer-la possible.

BARCELONA, 10 DE SETEMBRE DE 2014

Signen el següents sindicats:
CUT - Galicia / SAT – Andalusia / LAB - Euskal Herria  / ESK - Euskal Herria / CUT - Aragón / CSI – Asturies / Intersindical Canària / Confedereción Intersindical / STEI – Intersindical de les Illes Balears, Intersindical Valenciana i Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC)

DECLARACIÓ DEL CONSELL NACIONAL  D`USTEC·STEs (IAC) EN DEFENSA DEL DRET A DECIDIR DEL POBLE DE CATALUNYA

USTEC·STEs (IAC) és un sindicat català, nacional i de classe, independent, plural i implicat en la realitat social i que ha defensat sempre el dret a l’autodeterminació, un dret polític que va indissociablement unit als dret socials per al poble català. Ho avalen tres dècades de sindicalisme en les que aquests trets han estat definitoris, que no han estat només paraules, sinó que han acompanyat i han donat sentit a la nostra acció sindical.
En el darrer Xè Congrés Nacional, celebrat a Salou del 30 de novembre al 2 de desembre de 2012, es van acordar les línies mestres del nostre posicionament sobre l’actual procés sobiranista de Catalunya, cosa que va comportar un “segon nivell de concreció” sobre el nostre pensament i pràctica sindical. A la ponència marc, aprovada sense cap vot en contra, dèiem:

Hem de continuar, encara amb major fermesa, l’impuls de la lluita social per les llibertats nacionals, tant en la defensa de l’ús social de la nostra llengua i en la defensa del dret a decidir plenament apostant per  la celebració d’un referèndum nacional d’autodeterminació. Sobretot, en un moment històric en què un gruix molt important de la societat civil   s’ha manifestat amb una exigència clara: que el poble català pugui exercir el dret democràtic a decidir el seu futur col·lectiu. En aquest camí, i des de la nostra independència en la presa de decisions, hem de mantenir una relació de diàleg participatiu amb aquells moviments socials i ciutadans que pugnen per fer possible aquest referèndum, en un marc de lluita per la defensa  de les llibertats cíviques i dels drets socials i laborals.
I també, en les resolucions, afirmaven per unanimitat: “Catalunya és una nació i el poble català és un subjecte històric i polític, en ell resideix la sobirania i és dipositari del dret a decidir per si mateix i a dotar-se de les formes d’organització política i social que lliurement vulgui escollir. La celebració d’un referèndum on el poble sigui consultat és avui una exigència democràtica”.

I afegíem: “considerem que, en el cas que Catalunya iniciï un procés d’independència, el nostre sindicat ha de participar, influir i treballar per tal que l’educació pública nacional tingui com a emblemes els principis que sempre hem defensat: una educació pública, laica, catalana, lliure, democràtica,coeducadora i compensadora de desigualtats. USTEC·STEs hi posarà el màxim esforç per tal d’assegurar que així sigui”.

Que  l’Article 5 dels Estatuts d’USTEC·STEs  recull que “El sindicat s’imposa com a objectiu la lluita pels drets nacionals del poble de Catalunya, incloent-hi el dret a l’autodeterminació, i, en conseqüència, col·laborarà en la plena recuperació i desenvolupament de la personalitat pròpia cultural, lingüística i social de Catalunya”,

La nostra posició és per tant clara, no hi ha inseguretats ni dèficits  ideològics, però si que cal concretar a cada moment la nostra intervenció com a sindicat que vol implicar-se en un procés que travessa el món educatiu i va més enllà. En aquests darrers mesos, sobretot des de la Via Catalana de l’11 de setembre de 2013, s’han succeït els fets que han confirmat el dinamisme social del procés, que està empès des de la societat i que l’ha recollit el Parlament de Catalunya,  posant dia i pregunta  per a una consulta sobre si Catalunya ha de ser un nou estat i si aquest ha de ser independent. Moltes entitats, des de la pluralitat,  estan exposant les seves raons en el debat i s’ha generat un estat d’opinió generalitzat que el model sorgit de la transició política i l’arquitectura autonòmica de l’Estat han estat incapaços d’incloure Catalunya i que, més enllà de la por, la coacció  i el sotmetiment de la democràcia a les lleis, el govern, els poders de l’Estat i els econòmico-financers i, els partits polítics majoritaris en l’àmbit espanyol, són incapaços d’articular una proposta, que reculli les necessitats i aspiracions del poble català, digna de ser discutida. Davant aquesta confrontació, el nostre lloc està acompanyant un procés de canvi, que cerca una sortida política democràtica i reivindica el dret a decidir el nostre futur com a col·lectivitat nacional davant l’immobilisme. Per això, avui, i des de la nostra responsabilitat com a sindicat més representatiu de l’escola pública catalana, concretem el nostre compromís amb el poble de Catalunya des dels següents  posicionaments:

1. Com a sindicat nacional, davant la perspectiva d’un referèndum, que ja té data i pregunta acordades per una gran i plural majoria parlamentària,  hem de treballar i participar activament perfer possible aquesta consulta democràtica i que el poble català pugui exercir en llibertat el seu dret a l’autodeterminació i a constituir un estat independent si aquesta és la seva voluntat. A tal fi, convé que com a sindicat participem en les instàncies unitàries que actualment existeixen, per tal d’enfortir el moviment per la consulta, independentment de la negativa de l’estat espanyol.
  2. Com a sindicat de classe, que treballa per la transformació social  ens comprometem a ser força de canvi per tal  que aquesta ocasió històrica permeti obrir una finestra d’oportunitats per a construir una societat més justa, que lluiti contra les desigualtats i construeixi un nou país amb democràcia i equitat real.
  3. Com a primer sindicat de l’escola pública catalana, com a treballadors/es de l’ensenyament, hem desituar, com a part del debat social sobre la sobirania, la necessitat d’una escola pública de qualitat i per a tothom, que reculli l’ideal pedagògic de l’escola catalana, com a primer servei públic, constructor de ciutadania i que treballa per la cohesió social i la igualtat d’oportunitats. El marc legislatiu actual, tant a nivell d’estat (LOMCE), com català (LEC),  no representen avui aquest model pel que lluitem.

Tenim plena consciència que estem vivint moments que poden produir canvis importants i com en altres pulsacions històriques de la Catalunya contemporània, l’educació, com a projecte alliberador, motor de transformació i de justícia social, ha de tenir un  paper emblemàtic i destacat. El nostre compromís està al servei d’aquesta educació pública, com a contribució a una Catalunya més lliure, més justa i més solidària.

Aquesta web la fem posible gràcies a la teva col·laboració.

Afilia't

09/01/2019 13:27 (1)